måndag 16 februari 2009

let's go plastic to match my style!

ååh vad jag älskar intriger av alla dess slag, så länge inte jag själv är inblandad. men här kommer i alla fall en sjudundrande intrig inom spelindustrin. förra året försökte spelproduktionsbolaget konami stämma spelstudion harmonix då de ansåg att harmonix spel rock band inkräktade på deras patent på musikspel. lite konstigt eftersom harmonix redan för länge sedan släppt de två första delarna i spelserien guitar hero. jag tror att stämningen lades ner och glömdes bort, för att jag har inte hört något mer angående den. eller ja, glömdes bort är väl kanske fel, den blev nog väl ihågkommen av båda parter, harmonix och konami. men vi andra sket fullständigt i vilket.

nu i veckan har nämligen (haha) harmonix i sin tur lämnat in en stämningsansökan mot konami. med anledning av konamis kommande spel rock revolution, och att harmonix nu har patent på spelkontroller som efterliknar musikinstrument. åh det är så skrattretande att man vill klämma ur sig en och annan tår.

varför konami ens ger sig in i det pågående musikspelskriget är ju också ett frågetecken. jag menar vinnaren är ju redan sedan länge utsedd. och det är (ännu mer skrattretande) inte ens någon av dessa två parter. nej, neversoft är den som går ut ur stidens hetta, rakryggad och med flaggan på topp. redan innan dom släppte guitar hero: world tour, sålde dom med guitar hero III hela sex gånger fler spel än rock band. och med släppet av world tour slog ju vinstklockan i taket flera gånger om. jag säger bara, lägg ner vapnena, för det är ändå dömt att misslyckas.

ok, bara för att få dryga ut det här inlägget med vad som för många bara är tråkig fakta. en till speltillverkare som förr ryktas ha gjort anspråk om att få vara med i fajten är ubisoft. de sökte nämligen i en jobbannons för en tid sedan en lead designer som ska hjälpa till med att ”leda arbetet med ett spännande musikspel”. jag hoppas att dom snabbt insåg sitt misstag och drog sig ur. musikspelsmarknaden är nämligen inte stor nog för fyra likartade aktörer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar